Bini Aku Tomboy Ke?

Karya Dari Arisa Eriza

APA KATA WATAK?


"Tak apa. Kalau aku jadi hantu, senang aku nak datang cari kau. Tak payah naik kereta and ketuk pintu rumah kau. Aku datang terbang melayang aje, putih-putih. Nanti kalau ada benda putih ketuk tingkap rumah kau, kau jangan tak bukak pulak, ya?"

APA KATA WATAK?


"Woi! Cekadak kering! Apa kes kau nak ajak-ajak aku keluar pulak ni, hah? Kau dah ada awek, buatlah cara dah ada awek! Setia pada yang satu!" Zack menjerit kuat di dalam kereta selepas dia menghubungi Azim.

Bini Aku Tomboy Ke? - Bab 1

1

"YEAH! Sampai jugak aku akhirnya kat KL ni (tempat lahir aku yang comel ini dahulukalanya). Yei!!! Kuala Lumpur! I’m coming!" jerit Zack sambil terlonjak-lonjak semacam kera sumbang di Pudu Raya petang itu.

Orang ramai hanya memandangnya dengan hairan. Kena sawan ke budak ni? Tak pun terlupa makan ubat sakit jiwa? Namun, Zack tidak mempedulikan semua mata yang memandang, yang penting, aku dah sampai! Dan aku nak enjoy, of course!

"Eh, dah nak maghrib rupa-rupanya!" kata Zack seorang diri sambil melihat pada jam di pergelangan tangannya. Aku singgah surau la kejap.

Zack berjalan masuk ke dalam surau yang agak sempit di Pudu Raya itu kerana perlu berasak-asak bersama dengan orang lain. Ada yang tidur, ada yang bergayut dengan handphone, yang bergosip pun ada!

"Aduh, kalau nak buka kedai kopi pun berpada-pada la. Ini dalam surau penuh rahmat jugak dia nak bukak!" Bising Zack, dalam hati. Karang dikata wayar tercabut pulak kalau orang nampak dia bercakap seorang diri.

Selepas mengambil wuduk, Zack kembali ke ruang tempat solat. Matanya digosok-gosok dan dikelipkan berkali-kali. Kemudian, dia mula menyepah-nyepahkan telekung dan berjalan ke sana sini. Dijenguk-jenguk ke luar surau, diangkat sejadah yang sedang dihampar oleh seorang mak cik.

"Eh, kenapa ni?" tanya mak cik penuh hairan. Dia rasa terganggu dengan tindakan Zack itu, namun masih bersabar.
"Ahh! Beg aku! Mana dia? Mana??" Semua mata mengarah padanya.

"Eh, kenapa kau masuk sini? Sini tempat sembahyang orang perempuanlah!" Mulanya tiada siapa pun menyedari dan mempedulikan kehadirannya, namun selepas dia menjerit tadi, semua orang pun mula mengattacknya.

"Eh, mana ada! Saya perempuanlah!" Zack mempertahankan diri. Tetapi, semua orang sudah mula menghampiri dirinya dan menampar-nampar muka dan badannya. Ada yang menggunakan tangan, kaki, kasut pun ada! Dahsyat siot!

Zack terus menjerit menafikan yang dia adalah seorang lelaki. Namun jeritannya langsung tidak diendahkan. Orang ramai terus-terusan menyerangnya. Zack cuba menghadang muka dan badannya menggunakan kedua-dua belah tangan.

"Penipu!! Mana dada kau kalau betul-betul kau perempuan, hah?" jerit seorang mak cik dengan muka yang garang semacam raksasa di Tasik Chini.

"Entah-entah pondan!" Tuduhan lain pula dilemparkan kepadanya.

"Saya masuk nak solat aje, bukan nak buat apa-apa pun! Tolong la, jangan pukul lagi!!!" Zack cuba mempertahankan diri. Huh! Sakit jiwa, beb!

"Baik kau keluar sebelum kita orang panggil pak guard!" jerit seorang wanita muda. Macam la aku ni nak rogol anak perempuan dia? Sampai bersemangat halau aku macam ni??

"Eh eh... apa main raba-raba pulak ni? Ya ya...! Saya keluar!!" Aduh! Dah la beg hilang, kena halau pulak tu! Nasib tak lebam! Mangkuk ayun betul la. Apa nasib aku ni? Dah jatuh ditimpa tangga besi pulak! Ya Allah... Kau kena tolong aku! Dia mula meraba-raba poket seluarnya. Berulang-ulang kali, poket atas, poket bawah, depan, belakang, semacam babun terkena kurap pun ada.

Apa pun tak ada! Ahh, mati aku macam ni. Jadi tenggiling kurus la aku!" Dia mengeluh berat, kemudian mula berjalan-jalan tanpa arah. Dompet, kad pengenalan, handphone, semua hilang! Jahanam betul!! Siapa keparat yang curi beg aku ni?? Beg buruk pun ada hati dia nak curi jugak! Macam mana aku nak hidup ni? Hatinya resah, sudah la dia keseorangan di bandar besar gedabak ni, tiada sesiapa pula yang dapat diminta bantuan.

Zack berjalan perlahan-lahan dengan muka berkerut seribu.

"Kak, ada kerja kosong tak kat sini?" tanya Zack pada seorang wanita dalam usia pertengahan tiga puluhan dan berkulit cerah.

"Kamu ni orang apa? Bangla ke?" Wanita itu bertanya hairan sambil ditelek-telek wajah dan tubuh Zack berulang-ulang kali. Rambut kuning macam ni dia kata Bangla? Mata biru dan kulit putih, jauh sekali kalau aku ni saudara Pak Bangla pun!

"Apa pulak Banglanya kak! Saya orang Melayu ni. Tolong la, kak. I.C saya dah hilang. Ada orang curi beg saya." Zack merayu bersungguh-sungguh dengan mata yang bersinar mengharap.

"Sorry la, dik. Akak tak dapat tolong la kalau macam tu. Akak tak nak kalau nanti orang kata akak ni bela PATI pulak," balas wanita itu, yakni pemilik kedai makan di dalam bangunan Pudu Raya itu.

"Ahh! Kenapa semua orang KL macam ni?? Apa dah jadi ni? Dah lapan belas kedai aku tanya, lapan belas kedai juga bagi jawapan yang sama! Aku nak gila dah ni! Yahh!!" Belakang kepalanya dipegang. Rambutnya diusap-usap dan digosok-gosok, membuatkan rambutnya serabai seumpama hatinya yang kalut dan tidak tenang ketika itu.

Zack terduduk di atas kerusi di kedai makan itu. Kepalanya diletakkan di atas meja. Terasa berdenyut-denyut kepalanya kerana memikirkan tentang masalah yang langsung tidak dapat diselesaikan lagi.
"Adik, kalau tak nak makan, boleh tolong pergi tak? Akak ada costumer lain ni."

Zack mengangkat kepalanya dan menjeling tajam ke arah kakak tadi. Dah la tak nak tolong aku, halau-halau pulak! Ini dah melampau tahap Planet Pluto ni!

"Yaah!! Saya pergi!" balas Zack lalu bangun dan menYapak kerusi besi di kedai itu. Aduh! Bangang betul kerusi ni! Bengkak lima hari kaki aku! Itu la... tak ada penyakit, pergi cari penyakit, kan dah kena. Padan muka!

Sambil terhincut-hincut, Zack meninggalkan deretan kedai makan di situ, lalu berjalan menuju ke mana-mana tempat tanpa arah tujuan. Dia cuma mengikut langkah kakinya. Lagipun dia sudah penat hendak bertanyakan tentang kerja, sebab jawapan yang diterima sama saja.

"Minta maaf, kami tak dapat nak bantu adik.".

Huh!! Apa punya malang nasib aku ni! Semua orang macam dah pakat sengaja nak pulaukan aku and tak nak bagi aku kerja! Habis, macam mana aku nak makan and hidup?? Zack berteriak sendiri di dalam hati kecilnya.

Selepas penat berjalan, dia berhenti dan duduk menyandar di atas lantai berhadapan dengan Hotel Ancasa. Perutnya sudah lama berbunyi. Macam orang berkompang and menyanyikan lagu Selamat Pengantin Baru bunyinya.

Dia menutup mukanya dengan topi Nike yang sudah berbau masam kerana peluh. Akhirnya, dia pun terlelap di situ tak sampai lima minit. Kedengaran dengkurannya yang sedikit kuat itu. Sedap benar tidur sampai berdengkur-dengkur!




"JANGAN! Tak nak! Saya tak buat salah apa-apa! Tolonglah lepaskan saya, bang!" Zack bersuara kuat. Namun, rayuannya langsung tidak dihiraukan oleh tiga orang lelaki yang berpewatakan seperti watak jahat dan kejam di dalam filem atau pun drama Melayu.

"Ha ha ha! Lain kali kalau tak nak kena culik and kena jual, jangan main tidur sebarangan aje! Budak perempuan kena duduk rumah malam-malam! Siang-siang pun keluar kena berteman! Padanlah kalau kena culik pun! Ha ha ha!!!" jerit salah seorang daripada tiga lelaki tersebut sambil tangannya meraba-raba tubuh Zack.

"Layan Dato’ ni malam ni!! Itu pun kalau kau tak nak kena bunuh!" jeritnya lagi kuat. Boleh pecah gegendang telinga kena jerit macam tu!

"Bunuh? Tak nak!! Saya muda lagi! Uhhh! Tak nak! Tak nak jugak!" Zack terjerit-jerit seperti orang histeria sambil badannya meronta-ronta minta dilepaskan.

"Huh!" Zack tersentak dan terkejut daripada tidurnya lalu membuka matanya pantas.

"Ya Allah! Alhamdulillah... mimpi aje rupa-rupanya! Heh, ni la padahnya tidur tak baca doa, macam-macam mimpi datang!" Zack bising sendiri sambil mengelap air liurnya yang hanya menunggu masa untuk menitik ke atas lengan bajunya. Dia menguap kecil dan mengeliatkan badannya sepuas hati. Pinggangnya pula mengeluarkan bunyi meletup. Kuat. Mungkin kerana terlalu lama duduk di atas lantai tanpa apa-apa lapik.

Kemudian, dia melihat pada topinya yang telah jatuh dan berada di sisinya. Mata kirinya ditenyeh-tenyeh menggunakan tapak tangan kanan. Dalam dalam samar-samar kegelapan malam, dia ternampak dua keping duit kertas Ringgit Malaysia seringgit, terlipat dua di dalam topinya. Matanya yang ala-ala susah nak terbuka sepenuhnya tadi, terus membesar dan membulat sehabis yang mungkin!
"Ya Allah! Rezeki jatuh dari langit! Thank you, Allah!"

Lagu nasyid Raihan dialunkan sambil langkah kakinya dilangkah panjang-panjang menuju ke kedai makan berhampiran. Dengan senyum yang masih mengembang, Zack melangkah masuk ke dalam kedai makan yang masih dibuka itu walaupun waktu sudah menginjak hampir ke pukul tiga pagi. Dia menarik kerusi di situ dan duduk dengan senang hati.

"Ya, dik... nak makan apa?" tanya seorang abang yang baru bangun dari tempat duduknya selepas Zack melangkah masuk ke dalam kedai. Abang itu sedang menonton perlawanan bola sepak yang dibawakan secara langsung di stesyen TV bersama beberapa rakan sekerjanya yang lain tadinya.

"Bang, nasik apa yang ada... yang harganya cuma dua ringgit kat sini?" Zack bertanya. Jari tangan kanannya dicantum dengan jari sebelah kiri sambil dahinya berkerut sedikit merenung abang di hadapannya itu.

"Mana ada makanan harga macam tu kat sini, dik, oiii...."

Abang pelayan itu menjawab sambil sebelah tangannya dimasukkan ke dalam poket apron yang sudah agak lusuh dan tercalit bermacam warna pada permukaannya. Mungkin ada kuah yang tertumpah ke apronnya, tak pun abang ni pemalas nak basuh apron. Zack berfikir sejenak di dalam hati.

"Kat tempat saya, ada aje nasik harga macam tu. Tolong la, bang. Tiga minit lagi kalau saya tak makan, arwahlah saya, bang. Nasik dengan telur seketul tambah kicap pun dah okey, bang. Tak ada kicap, garam pun jadilah."

Abang di kedai itu merasa kasihan pulak melihatkan Zack yang sudah ala-ala Michael Jackson itu. Sudah la kurus kering macam papan lapis, merayu-rayu pulak meminta nasi.

"Yalah, dik. Tunggu kejap, okey?" Abang itu pun menyimpan pen dan note booknya ke dalam poket apronnya, kemudian menapak ke ruang memasak di belakang kedai. Kedengaran dari jauh sudip berlanggaran dengan kuali dari arah dapur.

Uhh!! Sedapnya bau! Kalaulah aku ni budak yang tak ada good manners, memang aku tak tunggu lama nak terjah masuk dalam dapur tu! Tapi, mujur aku masih ada akal yang waras walaupun perut dah lapar tahap dewa dah ni! Zack menjerit kuat di dalam hati.

Tidak lama kemudian, abang tadi datang dengan menatang dulang menggunakan sebelah tangannya sahaja. Zack menelan liur untuk sekelian kalinya.

"Nah, abang belanja. Makan elok-elok tau...." Abang itu berkata perlahan selepas dulang yang ditatangnya tadi, diletakkan di atas meja Zack.

"Ya Allah! Baiknya hati abang! Moga abang cepat kahwin! Amin...." Tangannya yang ditadahkan seperti berdoa itu, diraupkan ke muka. Semangat Zack mula berkobar-kobar melihat makanan di hadapannya.

Alhamdulillah! Rezeki yang tak disangka-sangka!

Zack segera bangun dan membasuh tangannya di singki berdekatan.

"Tahu pulak dia aku tak kahwin lagi." Abang itu berbisik perlahan dan kemudiannya berlalu. Dia kembali duduk di hadapan televisyen bagi meneruskan tontonannya tadi.

Zack pulak apa lagi. Dah dapat nasi dengan telur mata kerbau sebiji pun, dia dah nampak macam ayam panggang seekor depan mata. Tunggu apa lagi, beb... melantaklah! Dengan gelojohnya dia menyuap nasi dengan kuah sup yang dituang habis semangkuk kecil dan digaul bersama nasi itu.

Abang tadi hanya menggeleng-geleng kepala melihat ke arahnya. Orang lain pula memandang dengan pandangan yang agak sinis ke arahnya. Ah, aku peduli apa dengan korang! Aku lapar nak mati dah ni, korang bukan tau! Selepas habis merenung orang lain dari ekor matanya saja, Zack meneruskan suapannya. Semakin bertambah-tambah gelojohnya menelan nasi putih itu tanpa mengunyah sehabisnya.

"Bang! Tolong!! Tercekik!" Zack menjerit sambil tangannya melambai-lambai dan sebelahnya lagi menepuk-nepuk dadanya.

"Ya Allah!!! Hah, tu la... lain kali makan baca doa." Zack menyambut huluran segelas air yang diberi oleh abang kedai tadi. Abang itu menepuk-nepuk perlahan belakangnya. Terbatuk-batuk dia seketika.
"Burp!! Alhamdulillah... terima kasih, bang! Sini tak ada balai polis ke, bang?"

"Kenapa? Apa dah jadi?" Abang tadi duduk menghadap Zack. Sikunya disentuh dan digaru sedikit. Matanya memandang tepat ke arah Zack di hadapan.

"Beg saya kena curi. Habis semua. Barang-barang penting semua hilang. Macam hampeh aje orang yang curi tu!" Zack berkata kuat sambil tangannya digenggam kemas. Kemudian, meja plastik berwarna putih berbintik kelabu kecil itu ditumbuk perlahan. Tak boleh tumbuk sepenuh hati and kuat-kuat. Roboh pulak meja kedai orang ni karang, buat naya aje! Dah la duit pun tak ada nak bayar ganti rugi!

"Ada. Tapi jauh sikit. Esok abang bawakan." Abang itu membalas lembut. Bibirnya dikepit. Matanya mula meliar ke arah luar kedai makan itu pula.

"Tak apa, bang. Saya pergi sendiri. Abang bagi aje koordinat dia, saya cari." Zack membalas semangat.

"Ala… tak apa. Abang free esok." Beria-ia abang yang berkulit tona coklat cerah itu menawarkan diri untuk menemani Zack esoknya.

"Din! Woi, ada orang nak kira tu! Menyembang aje kerjanya!" Tiba-tiba rakan sekerja Abang Din itu memanggilnya dan kemudian membebel sesuatu seperti lagak mak nenek tua. Pandai menyuruh and mengarah orang, yang dia tu duk tercongok menengok TV tak apa pulak?

"Okey, sekejap aje pun! Dik, nama apa? Panggil abang, Abang Din aje, okey?" tanya Abang Din dengan mesra sambil mula angkat punggung. Dia lantas menuju ke arah meja tempat pelanggannya yang ingin membuat bayaran dan mengira bil mereka.

Zack juga bangun dan mengekor Abang Din dari belakang.

"Panggil, Zack. Okehlah, bang. Saya gerak dulu. Nak cari balai. Tak tidur saya nanti. Terima kasih banyak, bang!" Zack berkata ramah. Kemudian, menghadiahkan kuntuman senyum seindah suria kepada Abang Din.

"Singgah la lagi kalau ada masa, Zack!" Abang Din sempat berpesan pada Zack sambil tangannya menulis sesuatu di atas sebuah note book kecil, mengira-ngira jumlah harga makanan yang dikenakan pada pasangan itu.

"Insya-Allah, Bang Din. Assalamualaikum!" Zack memberi salam pada Abang Din, lalu tangannya diangkat tinggi melepasi kepalanya.

"Apasal kau ni, tiba-tiba aja buat baik pergi belanja budak tu? Nak kata kau nak tackle dia, dia tu jantan aku tengok. Tapi tak tau la pulak aku kalau kau ni homo?" sakat seorang teman sekerja Abang Din kerana dilihatnya lelaki itu sedang asyik tertoleh-toleh memandang ke arah Zack yang sedang berjalan dan semakin menjauh dari tapak kedai mereka.

"Woo, woo...! Kau ni agak-agak la, kawan! Kejam betul statement!" balas Abang Din selepas bahu temannya itu ditumbuk kuat.

"Woi, bengkak ungu la bahu aku ni, beb! Tak sayang kawan betul!" Bahunya diurut-urut sendiri selepas ditumbuk kuat oleh Abang Din. Dahinya dikerutkan tebal. Matanya dikecilkan.

"Tak ada la. Aku teringat adik aku kat kampung. Tu aje. Kalau aku homo, dah lama aku ngurat kau! Kau hensem and maskulin apa. Ha ha ha..." jawab Abang Din lalu ketawa sepuas hati.

"Woii! Gila, tak sanggup aku nak couple dengan kau, Din!" Mereka berdua pun ketawa kuat. Biasa la tu, bergurau walaupun dalam hal-hal sensitif, mereka tidaklah begitu mengambil pusing tentang apa yang diperkatakan oleh masing-masing.

0 comments:

Post a Comment



 
Blog Promosi Novel Bini Aku Tomboy Ke? dari Arisa Eriza, Terbitan Kaki Novel. Reka Bentuk Oleh www.penulisan2u.my