Bini Aku Tomboy Ke?

Karya Dari Arisa Eriza

APA KATA WATAK?


"Tak apa. Kalau aku jadi hantu, senang aku nak datang cari kau. Tak payah naik kereta and ketuk pintu rumah kau. Aku datang terbang melayang aje, putih-putih. Nanti kalau ada benda putih ketuk tingkap rumah kau, kau jangan tak bukak pulak, ya?"

APA KATA WATAK?


"Woi! Cekadak kering! Apa kes kau nak ajak-ajak aku keluar pulak ni, hah? Kau dah ada awek, buatlah cara dah ada awek! Setia pada yang satu!" Zack menjerit kuat di dalam kereta selepas dia menghubungi Azim.

Bini Aku Tomboy Ke? - Bab 5

5

"MAMA!" Zack terlompat-lompat sambil memegang-megang dan mengayun-ayunkan tangan mamanya yang nampak masih cantik walaupun dah agak berusia. Biasalah, wanita zaman moden kan pandai bergaya gitu. Tambah pulak, isteri orang-orang kaya macam papa Si Zack itu. Tiap minggu pergi salun, buat rambut, basuh rambut, iron rambut, manicure, pedicure, urut and macam-macam lah, kalau dibuat list, seminggu baca pun belum tentu habis!

"Kenapa muka nampak cengkung aje ni? Pucat pulak tu?" Mama bertanya sambil mengusap lembut pipi Zack.

"Tak ada apa-apa, mama...."

Di tepi jalan berdekatan dengan Pudu Raya itu, Zack tersenyum-senyum sambil pipinya diusap-usapkan ke bahu mamanya, gaya ala-ala kucing betina gatal. Kalau orang tengok, mesti fikir sugar mummy dengan gigolonya. Hu hu hu...

Sebelum tu, Abang Din dah blah awal-awal selepas menghantar Zack ke situ. Senak perut pulak katanya. Rambutnya ter‘selamat’ untuk kali ni, tapi aku tetap akan mencari plan baru untuk kenakan dia lagi! Jahatnya la aku ni! Orang dah buat baik, balaslah baik-baik! Nasib la Bang Din terjumpa makhluk tak berekor macam aku ni. Hu hu hu....

"Jom! Naik kereta. Mama and papa ada surprise untuk Zack!" kata mama ceria. Surprise apanya mama ni? Hari ni birthday aku ke? Ye ke? Entah! Aku pun tak ingat. Tapi kalau tanya aku punya beloved mama, of course dia tahu. Sebabnya, mama aku terer matematik. Ada pulak 8kena-mengena math dengan tarikh birthday? Tapi aku memang otak agak bengap, kalau orang tanya birthday aku aje, aku memang kena bukak purse and tengok I.C yang ada gambar budak cute dalamnya tu, siapa lagi, budak cute itu semestinya aku. Lari dari perbincangan sebentar, disebabkan aku suka perasan, tu yang suka lari tajuk tu. He he he...! Yang paling kesian dekat aku ni, nombor I.C sendiri pun boleh tak ingat! Kenapa la jadi macam tu?

"Eh? Kenapa mama bawak Zack datang sini ni, ma?"

"Malam ni ada dinner kat hotel five stars. Mama and papa dah setuju nak Zack ikut sekali. So, as my daughter, Zack kenalah dress up girly-girly, honey!" Mama nampak happy sambil menarik tangan Zack masuk ke dalam butik pakaian wanita.

Girly-girly? What the thing?? No!!! Habislah segala kemacoan yang aku cuba tanamkan seumur hidup aku ni, kalau aku dress up girly-girly! Ahh, no way, mama!!

"Tak nak, mama. Mamakan tau yang Zack ni tak pernah pakai gaun seumur hidup Zack?" Zack cuba nak mengayat mama supaya tidak meneruskan hajatnya itu.

"Sayang, dinner tu important to us. So, you must act like a girl, honey," ujar mama. Tangannya ligat memilih mana-mana baju yang kelihatan cantik dan berkenan di hatinya.

"Mama. Zack suka beli baju baru, tapi Zack nak pakai baju kut, tak nak dress singkat macam mak nenek tak cukup kain ni, mama!" Zack menyangkut kembali baju dress berwarna merah menyala yang cuba dipadankan ke badannya sebentar tadi.

"Zack, janganlah macam ni, okey? Kalau Zack sayang mama and papa, please, okey? Just for tonight."

Kenapa aku tak ada langsung naluri nak jadi wanita ni? Parah.. tapi, disebabkan mama dah ugut dengan kasih sayang, ni yang buat aku tak sampai hati!

"Berapa lama dinner tu, ma? Ada banyak makanan tak?" Zack bertanya, cuba menimbang kembali hajat mamanya itu.

"Banyak, sayang. Jangan risau. Kalau Zack pergi aje dinner tu, mama gerenti

Zack kenyang sampai lusa!"

Yes! Makan itu penting bagi aku! Walaupun aku agak cekeding, tapi makan tukan keperluan asasi. Lagipun aku memang suka makan melebihi keperluan asasi! Yang hairannya, aku tak gemuk-gemuk jugak sampai sekarang. Berat aku steady and tak pernah overWeight. BMI aku memang sentiasa cantik and buat aku tersenyum sampai ke telinga tak capang aku tu!

Sehelai gaun hitam berlabuci dan berbulu di bahagian dada dicapai oleh mama yang glamor dengan panggilan Datin Gold a.k.a. Datin Maskiah. Nenek aku panggil dia Mas, so emas = gold, that’s why orang panggil dia macam tu. Padahal, asal-usulnya, aku yang mulut jahat pergi panggil mama aku macam tu. Macam papa aku. Kan ke nama glamor dia Dato’ Misai Putih? Tu atas jasa baik aku la tu meng‘hadiah’kan mereka berdua nama glamor.

"Try this, honey. Mama suka."

Zack merenung gaun tersebut dari atas ke bawah. Tali nak gantung baju ni, mak aii... nipis nya! Lagi nipis daripada rambut aku! Sekali orang tarik, terus putus! Alamatnya aku bukan pergi dinner, tapi jadinya macam aku pergi swimming pool pakai bikini!

Zack mengeluh panjang and kuat macam kerbau baru habis berendam dalam lumpur. Mata mama yang bersinar mengharap tu, membuatkan dia tak sampai hati nak menolak. Lastly, dia pun masuk ke dalam bilik persalinan di situ dan mencuba gaun yang tak pernah dipakai seumur hidupnya.

Keluar aje....

"Ala, cantiknya anak mama! Eh...?" Mamanya laju meluru ke arah Zack yang kelihatan kurang selesa dengan baju ynag dipakai.

"Eh? Kenapa ni, mama??" Zack hairan kerana dengan tiba-tiba sahaja mamanya meraba-raba dadanya.

"Kenapa rata aje ni, Zack?"

"Apa yang ratanya, mama?"

"Ni la, dada ni. Dah ke mana?"

"Ada aje, mama. Tak ada dada, tak hiduplah Zack. Dalam dadakan banyak benda-benda penting? Ada hati, jantung..."

"Bukan la. Mama mean, ‘buah dada’...." Mamanya membisikkan perkataan ‘buah dada’ itu di telinganya.

"Buah dada??"

Semua mata memandang ke arah Zack yang secara tiba-tiba menjerit menyebut tempat sensitiviti wanita itu. Aduh! Malunya aku! Mulutnya segera ditekup. Macam mana boleh terlepas cakap pulak ni?? Dah lah kuat macam petir! Panasnya pipi aku! Mama pulak, senyum-senyum nenek kambing kat aku. Bukannya nak tolong back-up! Akhirnya, mama menarik Zack masuk ke dalam bilik persalinan tadi.

"Zack kenapa pakai bengkung? Dress macam ni tak boleh pakai dengan bengkung, nanti lelaki tengok pun tak selera. Zack taukan, dada tu aset penting orang perempuan?"

Hesy, mama ni... sejak bila pandai cakap mengarut pasal aset-aset penting, selera-selera lelaki ni? Weett!! Meremang bulu ketiak aku dengar!

"Dah. Buang bengkung tu. Jadi perempuan ya, sayang," ujar mama dengan lembut.

Zack memang perempuan pun, mama. Nak jadi perempuan mana lagi?

"Bukak la baju."

"Tak mahu. Mama keluar dulu. Malu la..." kata Zack sambil membukakan selak pada pintu di bilik persalinan tersebut.

"Okey, okey... mama tunggu kat luar, okey sayang?" Mama senyum lebar, penuh makna kemudian keluar dengan tenangnya.

Hei mama ni... entah-entah ada secret planning dengan papa nak kenakan aku tak? Jangan nak tunangkan aku sudah! Tapi, mungkin jugak! Mama dah pandai sebut-sebut pasal lelaki-lelaki dengan aku, dada didi dengan aku, macam bagi hint aje gayanya? Uhh, serabut!!

Zack keluar selepas bengkungnya dibuka. Dengan muka yang agak masam, dia senyum tidak ikhlas kepada mamanya.
"Haa, baru lawa anak mama! Like mom, like daughter!" Kuat mamanya menjerit, serius semangat tak ingat!

"Ala, mama. Tak cun la dua bukit ni. Tak suka tengok! Bagi la Zack pakai kut dengan slack aje, mama. Tak selesa dengan gaun apa segala ni. Tak hensem langsung!" Zack berkata, meminta supaya mama memahami kehendak hatinya.

"Zack tak sayang mama ke?" Dengan muka yang dicover supaya kelihatan seperti sangat serius, mamanya berkata perlahan.

Aaaa!! Alih-alih ungkit kasih sayang! Saja aje nak umpan aku! Apa lagi aku? Terimalah dengan reda.

"Mama dah pilih, kasut ni padan dengan gaun Zack!"

"Mama!" Kasut tinggi yang berkilat bagai itu diletakkan di hadapan mata dan ditenung, diukur dan dibuat statistik. Kesimpulannya, kasut ini tingginya sama dengan 4.25 inci, tumitnya pula, sama dengan kecil nak mati. Kalau aku pakai mesti tercabut. Macam cerita Cinderella. Tapi aku bukan Cinderella! Aku tak hingin dan tak pernah termimpi langsung nak jadi Cinderella tu! Aku ni yang putera, kenapa pulak aku yang kena pakai kasut ni? Aku tak boleh terima kenyataan yang sebegini kejam untuk aku yang sebegitu comel ni. Uhhh... mama!!

"Cuba pakai, honey." Dengan tenang dan senyum yang semakin melebar, mamanya berkata.

Zack merenung kasut tinggi macam bangunan tu, kemudian beralih merenung mamanya pulak, yang duk genggam dua-dua tapak tangan, duk tengok aku yang rasa macam katak pisang pakai gaun ni! Kasut tinggi vs mama. Cukup 4 kali Zack beralih pandang dari kasut tinggi ke muka mamanya, akhirnya.... pakai kasut tinggi! Tengok rak kasut aku, semua penuh dengan kasut sukan warna-warni, yang ada tali macam kasut sekolah, mana

"Ahh!! Adei... sakitnya mama!" Zack jatuh terduduk di atas lantai ber‘tile’kan tile berwarna emas itu. Orang ramai hanya melihat padanya. Mama pulak cepat-cepat berlari ke aku dengan action muka terkejut.

Hai! Tak payah la terkejut-kejut nenek kebayan pulak, mama. Bukan mama tak tau yang anak mama ni tak pernah langsung ada walaupun sepasang kasut tinggi walaupun 1 inci! Aku tak suka!!
Dalam kiraan 5 kali Zack terjatuh and bangun sendiri, akhirnya..

"Mama!! Zack tak nak dah! Tak sanggup lagi, ma!!" Jerit Zack yang sudah terduduk di atas lantai, dengan posing ala-ala mak nyah nak menggoda.

"Mama, nasib tak terkoyak dress tak lawa ni!" Zack berkata kuat.

"Hisyy, mulut!" Mama membuat muka marah, nasib comel jugak macam aku.

Penjaga butik di situ cuma tersenyum-senyum melihat Zack. Padahal, dia dah naik menyampah tengok. Asyik buat kecoh kat kedai aku aje, entah bila agaknya nak balik!

"Dah, dah. Bangun. Mama carikan kasut lain, okey? Jom, ikut mama pilih."

Zack berjalan dengan lagak tomboynya. Dah nampak macam itik tempang sebelah kaki. Hampeh betul gaya! Dengan gaunnya lagi, Adei la....

"Nak yang ni, ma, tak kira, nak yang ni jugak!" Kata Zack merengek-rengek seperti budak kecil sambil menunjuk ke arah sepasang kasut.

"Mana boleh, Zack. Ni kasut lelaki ni!"

Tangan Zack yang sedang menunjuk ke arah kasut tersebut ditepuk perlahan.

"Ala... boleh la, mama. Bukan orang nampak pun. Boleh la.." Zack terus merengek-rengek sambil menggoyang-goyangkan badan mamanya perlahan-lahan.

"Tak boleh! Ni, yang ni cantik." Mama mengambil sepasang kasut yang agak rendah sedikit berbanding dengan yang tadi. Tetapi tetap kategori high heels. Oh! Hari ini dalam sejarah, aku melancarkan perang ke atas semua kasut-kasut high heels di dunia! Yeah, anti high heels!!

"Tak nak! Zack tak nak high heels, mama. Tak suka, tak suka, tak suka jugak!" ujar Zack kuat sambil menghentak-hentakkan kakinya ke atas lantai.

Ya Allah! Gaya sebijik macam perempuan gedik! Memang sudah hilang segala kemacoan bin kehenseman aku selama ni. Disebabkan high heels! Oh, I hate you, high heels!! So much until I die!

"Hei! Kenapa ni, Zack?? Suka buat action macam ultraman! Buat malu mama aje orang tengok! Dah, jom balik. Pergi tukar baju tu."

Yes! That’s it! Tak perlu aku menjahanamkan lagi kemacoan aku yang memang dah tersedia maco ni. Hu hu hu..!




"YA ALLAH! Dress macam ni, harga RM899, mama?? What? Dahlah tak cun, kain nipis, bulu tiruan...." Zack bising di dalam kereta. Macam-macam benda yang dikomennya.
"Zack, biasala jadi perempuan. Yang penting, kena ada jenama. Baru la orang kata, alah membeli menang memakai."

Emm, hairan jugak aku ni! Takat baju macam tu, beli cap Petaling Street pun aku tak kisah la. Bukan nak pakai tiap-tiap hari. Ni pakai sekali, simpan bagi cik ti makan dalam almari. Dinner lain, beli baju lain pulak! Hai, memang membazir. Hisy...hisy... hisy....!

"Hai, mengumpat mama ke, Zack?" Mama di sebelah bertanya dengan kening sebelah kirinya terangkat sedikit.

"Eh, tahun bilanya pulak Zack mengumpat? Mama ni, tak baik bersangka buruk tau?" Zack membalas, mempertahankan diri.

Hesy, orang tua ni! Pakai ilmu apa ni? Macam tau-tau aje aku duk bising pasal dia! He he he.... Bising aje ya... bukan mengumpat.

"Mama. Malam ni dinner apa?" tanya Zack, mencari topik bersembang. Motif sebenarnya, nak korek rahsia.

"Adalah... secret. Mana boleh beritahu Zack awal-awal. Tak surprise la nanti!"

Huh! Surprise? Secret? Jangan-jangan, betul nak suruh aku bertunang?? Uhh, aku tidak sanggup! Aku muda lagi! Tak sanggup nak melayan lelaki dalam hidup aku! Lepas kahwin, mungkin mengandung, bersalin and beranak pulak, ohh... pondan ah aku gini!

"Zamri, stop kat Istana Hotel depan sana, okey?"

Wah, jadi tour guide pulak mama ni! Mesti peta kat KL ni dia dah hafal! Kemudian, Zamri, pemandu kereta papa yang memandu Mercedes Benz itu pun memarkir kereta di tempat parkir kereta untuk hotel itu.

"Dinner kita kat sini ke, ma?" Zack bertanya sambil matanya memandang sekeliling.

"Tak. Dekat Sunway Resort Hotel and Spa."

Hah, ambik kau! Sekali hafal dah macam owner hotel tu dah mama ni!

"Habis, buat apa kita kat sini?"

"Spa. Cuci badan sikit. Zack ni dah berapa hari tak mandi?" tanya mama sambil memandang sisi muka Zack.

Haahkan. Baru teringat. Hari ni aku tak mandi lagi. Sibuk nak makan sangat and dengan evil plan tadi, tu yang tak sempat mandi tu. Hu hu hu...

"Mandi semalam, ma." balas Zack

Tu pun mandi macam kambing takut air, katak puru la punya pasal.

"Mandi dan duduk kat mana? Anak mama okeykan?"

"Okey aje, sihat walafiat plus makin berat." Hu hu hu.... "Zack tumpang kat rumah abang tu." Zack menjawab selamba. Mukanya yang sentiasa ceria itu sangat manis.

"Abang??" Laju mama bertanya, dengan mata bulat tak usah sebut.

"Ya. Dia fikir Zack lelaki, ma. So, nothing’s happened. Haa... mama jangan nak fikir bukan-bukan. Zack cium nanti, haa." Zack mengugut kerana muka mamanya dah berubah, berkerut-kerut. Sebijik macam nenek aku dulu. Jahatnya aku! Dah la orang tua tu dah arwah, Hisy... hisy.... Al-Fatihah. Tiba-tiba pulak!

"Emm, okey. Yang penting, Zack kena pandai jaga diri. Jangan main serah-serah aje body tu kat orang." Mamanya memberi nasihat secara bersahaja kepada anaknya.

"Ada pulak mama ni? Zack nikan ma, kalau sepuluh orang lelaki tough kat depan mata tak pakai baju pun (spentot pakai ya), belum tentu Zack nak hairan, ma." Bukan nak berlagak la... tapi aku memang tak terbukak hati untuk lelaki mahupun wanita buat masa sekarang. Aku suka dengan hidup aku yang macam ni. Just kawan, no serious relation, tak payah aku nak pepening memikir nak jaga hati si dia. Baik aku jaga hati and perut aku je. Papa and mama pun aku tak habis buli lagi, nak buli si dia pulak, tak cukup masa aku nanti. He he he....

"Dah, jom masuk." Mereka berdua pun berjalan sehingga ke Sompoton Spa setibanya mereka di pintu gerbang hotel itu. Woo, macam klasik giler nama spa ni! Sompoton!! Ultraman! Macam raksasa dengan Ultraman aje. Tak ada... gurau gurau aje. Jangan terasa ya, cik Sompoton.

"Emm, helo." Mama beramah mesra dengan pekerja spa di situ. Macam saudara mara aje gayanya.

"Zack! Sini salam dengan cousin mama."

Ehh?? Cousin? Tahun bila aku ada saudara kat KL ni? Tak tau pulak aku!

"Assalamualaikum, auntie." Zack tunduk menyalami cousin mamanya, atau mak ciknya yang dia tidak pernah tahu akan kewujudan makhluk itu.

"Besar dah ya?" Sebut mak ciknya sambil mengusap rambut Zack yang agak tinggi berbanding dengannya.

"Haah, auntie," jawab Zack endah tak endah. Matanya melilau sakan memandang keliling spa tersebut. Sangat menarik hatinya.

"Maria, tolong buatkan budak ni, kejap. Ni, javanese lulur dengan academie facials." Mama Zack memilih pakej yang sesuai untuk dibuat pada Zack.

"Dah nak nikah dah ke, Zack?"

Hah?? Telinga tak capang aku mengalami masalah ke? Aku rasa aku dengar perkataan nikah dalam erti kata lain, kahwin. Tunang malam ni? Uhh, mama!!! jerit Zack di dalam hati sambil merenung tajam ke arah mamanya di sebelah.

"Tak. I nak bawak dia pergi dinner." Mama menjawab senang sambil duduk di atas kerusi berhampiran.

"Oh, I see. Sebabnya, javanese lulur ni bride-to-be yang selalu buat," jawab Auntie Maria dengan senyuman manis.

Bride-to-be?? Zack telan air liur.

0 comments:

Post a Comment



 
Blog Promosi Novel Bini Aku Tomboy Ke? dari Arisa Eriza, Terbitan Kaki Novel. Reka Bentuk Oleh www.penulisan2u.my